Hoe verhoog ik de vindbaarheid van mijn band?

Of je nu een beginnend of ervaren coverband hebt, het vinden van optredens blijkt vaak nog een hele taak. Is dat echt niet gemakkelijker te regelen? We laten je zien welke opties er zijn en of het voor jouw band iets kan zijn.

De eerste stap die je waarschijnlijk al wel genomen hebt is lokale evenementen en kroegen gewoon eens aan te spreken, te bellen of een mailtje te sturen, maar al snel wil je natuurlijk ook buiten je eigen regio wat bekendheid genereren. We zeggen meer dan eens 'van spelen, komt spelen', wat betekent dat je vooral in het begin of bij nieuwe regio's ook optredens aan moet nemen voor wat minder geld dan je zou willen vragen. Dit omdat je optreden toch je beste visitekaartje is. Je moet je geluk een beetje op de proef stellen en hopen dat er uit dat minder betaalde optreden weer een wél goed betaald optreden komt.

Vind je dit allemaal wat lang duren en wil je jezelf gewoon ergens presenteren zodat potentiële boekers jou kunnen vinden? Dan zijn daar gelukkig ook opties voor. Voordat we je daar over vertellen is het verstandig om met je band eerst te investeren in goed promotiemateriaal. Een goede bandfoto die helemaal bij je stijl past en het liefst ook een promotiefilmpje waarin je kwaliteiten naar voren komen zijn essentieel als je jouw band online gaat promoten. Als je dat dan eenmaal hebt, dan zijn er verschillende plaatsen waar je terecht kunt. Hieronder zie je een aantal foto's die een duidelijke stijl weergeven.








Boekingskantoren
Er zijn verschillende boekingskantoren te vinden in Nederland. In de gesprekken die we met verschillende coverbands hebben gehad lopen de meningen over boekingskantoren uiteen. Een boekingskantoor haalt voor je band wat werk uit handen omdat ze zich vooral opstellen als een manager. Een aantal bands die zijn overgestapt op een boekingskantoor geven aan dat ze van ongeveer 10 optredens in een jaar zijn gegroeid naar 30 tot 40 optredens per jaar. Deze bands zijn dan ook erg te spreken over de boekingskantoren. Dat is niet gek want zeg nou zelf, het klinkt als de heilige graal. Maar waarom zijn er dan toch bands die niet van boekingskantoren houden?

Ten eerste moet je als band wel wat bieden hebben voor het boekingskantoor. De kantoren hebben zelf in de hand wie ze wel en niet willen representeren op hun website. Heeft het kantoor geen interesse in jouw band dan heb je eigenlijk gewoon pech. Daarnaast moet je als band ook beschikbaarheid kunnen garanderen. Het boekingskantoor is actief op zoek naar optredens voor je band en als je wat vaak 'nee' aan ze verkoopt, dan zullen ze ook steeds minder moeite voor je doen. Daarnaast geef je het boekingskantoor de management rol, dat betekent dat zij ook degene zijn die (mede) onderhandelen over prijs en andere eisen aan het optreden. Sommige bands geven deze touwtjes liever niet uit handen.

Een boekingskantoor kan dus snel veel optredens voor je band betekenen mits je ze kunt overtuigen dat jouw band van toegevoegde waarde voor hen is, en je bereid bent om hen de manager rol toe te kennen.

Weddingplanners
Focust jouw band zich voornamelijk op bruiloften dan zou je eens contact kunnen zoeken met de vele weddingplanners die we in Nederland hebben. Als je daar goede afspraken mee weet te maken dan kunnen zij wellicht vaak wat voor je band betekenen. Ook een optreden of een stand op een bruiloftsbeurs geeft je band veel opties om de juiste doelgroep aan te spreken.

Platformen
Er zijn ook steeds meer platformen waar bands zich kunnen presenteren. Op deze platformen kan iedereen zelf een profiel aanmaken en komt je band automatisch op de website te staan. Je hebt algemene platformen zoals de Social Media: Facebook, Instagram etc. maar er zijn tegenwoordig ook platformen die echt gericht zijn op artiesten. Deze platformen zijn in onze ogen een goede uitkomst voor alle coverbands van Nederland.

Gigstarter, Showbird en Plugify
Dit zijn 3 grote platformen die eigenlijk hetzelfde doen. Je kunt er als band een profiel aanmaken en de platformen zorgen ervoor dat je via hen boekbaar bent. Je moet hiervoor wat gegevens invullen en klanten/boekers weten op die manier meteen waar ze aan toe zijn. Deze 3 platformen komen in Google al vrij snel in de lijst te staan wanneer je zoekt op 'band boeken'. Dat is natuurlijk gunstig aangezien potentiële boekers hier waarschijnlijk het eerst naar zoeken. Je kunt op hun website filteren op een aantal gegevens zoals: prijs, bezetting, genre en gelegenheden. Wanneer je jouw bandprofiel hier goed op inricht kom je in de zoekresultaten te staan. Het is gratis om een pagina aan te maken al zijn er wel vaak regelingen zoals pro-lidmaatschappen met betere opties of moet je een deel van je inkomsten afstaan aan de boekingssite. Je kunt je prima op alle 3 aanmelden want nooit geschoten is natuurlijk altijd mis.

> Gigstarter.nl
> Showbird.nl
> Plugify.nl

Bandwall
Een (nu nog) kleine speler die we nog uit willen lichten is Bandwall. Ze hebben nog niet veel bekendheid maar ze bieden wel een paar leuke opties voor bands. Zo zijn de zoekresultaten altijd in willekeurige volgorde waardoor steeds een andere band bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Daarnaast biedt Bandwall geen eigen boekingsmodule en hoef je ook niet allerlei gegevens zoals een rekeningnummer in te vullen. Hierdoor is Bandwall de gemakkelijkste en vriendelijkste site om een profiel aan te maken.

> Bandwall.nl

Heeft jouw band nog meer manieren gevonden om meer bekendheid te werven? Dan horen we ze graag in de reacties!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat vind jij? vasthouden aan de setlist of al weer snel verversen...